Showing posts with label asiatiske elefanter. Show all posts
Showing posts with label asiatiske elefanter. Show all posts

Wednesday, 13 July 2011

Hvad er det for noget med alle de elefanter???

... Er elefanten Danmarks nationaldyr, siden der står elefanter over hele Købanhavn? En enkelt gang har jeg sagt ja og derefter kastet mig ud i en længere fortælling om skjulte elefanter, der lever i naturen i Jylland, men ellers plejer jeg at ryste smilende på hovedet.



København er invaderet af elefanter for tiden, 103 for at være helt præcis. De gemmer sig over hele byen, smukt udsmykket (nogle knapt så smukt) af danske og thailandske kunstnere. De har stået der siden 1 juni og flytter sig først igen d. 25 august. D. 9 september bliver de alle bortaktioneret og overskuddet går til et elefanthospital i Nordthailand. Kunstelefanterne, eller Elephant Parade, som det så fint hedder, kommer oprindeligt fra Holland, hvor en far og hans søn tog til Thailand og mødte Mosha (som jeg tidligere har lavet et indlæg om) De blev enige om, at der skulle sættes fokus på den asiatiske elefant og det at den er ved at uddø. Samtidig ville de samle penge ind til dem, der hjælper elefanterne, både de skadet, men også dem, der køber jord til elefantreservater.



Elephant Parade var i London sidste sommer og når de lukker og slukker i Danmark, går turen videre til Milano. Men vi kan altså stadigvæk nyde elefanterne i byen. Desværre så kan man ikke stille noget op i København, uden at vi danskere skal hen og ødelægge det, så en del af elefanterne er kommet en tur på hospitalet. Så kære københavner, lad nu de skide elefanter stå, så os, der kan lide at have dem i bybilledet, kan nyde synet af dem!

Læs mere om Elephant Parade på http://www.elephantparade.dk/

Monday, 20 June 2011

Meet Mosha




Da den lille thailandske elefant, Mosha, var 7 måneder gammel, trådte hun på en landmine og mistede det meste af sit ene forben. Hun blev bragt til et elefanthospital i Lampang i den nordlige del af Thailand, hvor man via et elefantbørnehjem forsøgte at give hende et beskyttet liv som trebenene elefant. Lægerne måtte dog hurtigt indse, at så snart den lille babyelefant voksede sig stor, ville hun dø, da hendes tre ben ikke ville kunne bære hende.
Man prøvede derfor, for første gang nogensinde, at lave en benprotese til så stort et dyr, som en elefant. Benprotesen blev bygget ud fra samme model, som man bruger til mennesker, bare større og stærkere.
Dette blev en succes. Hurtigt udviklede Mosha en stærkere personlighed, begyndte at spise og lege med de andre elefanter. Men en babyelefant vokser hurtigt og i dag er 5 årige Mosha på sin 3. benprotese. Hun bor på Friends of the Asian Elephant Hospital sammen med et andet landmineoffer, den 50 årige Motala, der er gået hen og blevet den anden elephant i verden med benprotese.
Hver morgen, når de to elefanter vågner, får de deres benproteser på og går dagen i møde som firbenene elefanter.

Mosha og Motala er desværre ikke de eneste elefanter, der er blevet ofre for landminer. Dette er dog ikke det eneste problem, der kan bekymre de store dyr. Elefanten har tidligere været et uundværligt arbejdsdyr, men i dag går mange elefanter sammen med deres ejere, arbejdsløse, hvilket gør det svært at få mad på bordet. 
Også den vilde elefant har grund til at være bekymret, for knap 20 år siden levede over 100.000 elefanter i det vilde, i dag er antallet faldet til 2500.
Den asiatiske elefant har altså brug for lidt opmærksomhed, så læs mere her:
Siden er delvist på thailandsk, men fortjener et klik alligevel!